Czym jest grywalizacja w e-commerce?

grywalizacja

Grywalizacja wbrew pozorom ma niewiele wspólnego z grami komputerowymi. To pojęcie mocno związane z branżą e-commerce, które każdy, kto chce rozwijać swój biznes powinien dobrze znać.

Co to jest grywalizacja?

Grywalizacja, czyli inaczej gamifikacja to strategia marketingowa. Polega ona na motywowaniu odbiorców do wykonania określonych aktywności. W zamian za działania zgodne z Twoimi życzeniami, odbiorcy otrzymują obiecane nagrody oraz dodatkowe korzyści. Brzmi pięknie, tylko, jak wprowadzić to w życie? Grywalizacja silnie łączy się z naturalną potrzebą rywalizacji i gratyfikacji. Możemy Ci zagwarantować, że jest skuteczna. Grywalizacja pojawia się w: biznesie, edukacji, sporcie oraz e-commerce. Dzięki niej zakupy stają się dla klientów przyjemniejsze i chętnie robią oni u Ciebie zamówienie przy kolejnej okazji. Możesz praktycznie zapomnieć o zjawisku nazywanym porzuconymi koszykami. 

Jak wygląda grywalizacja w praktyce?

Możesz zaoferować Twoim klientom na przykład punkty i gratisy za aktywność. Mogą oni dostawać punkty między innymi za: uzupełnienie profilu, recenzje produktów, rekomendacje oraz za komentarze. Takie działania pozwolą Ci też trochę obudzić Twoją społeczność na Facebooku. 

Kolejnym sposobem na zwiększenie grywalizacji jest nagradzanie klientów za lojalność. Mamy tutaj na myśli różnego rodzaju programy lojalnościowe. Za każdą wydaną złotówkę klienci otrzymują punkty, gwiazdki, naklejki, co uznasz za stosowne. Gdy uzbierają odpowiednią ich ilość, to mogą liczyć na zniżkę przy zamówieniu albo innego rodzaju bonus. Może nim być na przykład darmowa dostawa albo rabat na wybrany produkt.  

Wyrazem grywalizacji może być również dawanie klientom nagród za to, że polecili Twoje produkty lub usługi dalej. Za takie polecenie klient może otrzymać zniżkę na kolejne zamówienie. 

Zastanów się, jakie jeszcze bonusy możesz przygotować dla klientów, żeby nie porzucali koszyków i zostali z Tobą na dłużej. Sposobów jest naprawdę wiele i firmy ciągle wymyślają coś nowego. 

Poprzedni wpis
Czym jest inbound marketing?
Następny wpis
Jak wykorzystać cold mailing w firmie?